ترانزیستور چگونه کار می کند
 
فلزیاب ، مطالب علمی و آموزشی
۩۞۩ مدار فلزیاب و دستگاه فلزیاب تضمینی ۩۞۩
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ در زمینه های مختلف مطالب علمی و آموزشی به صورت تخصصی و عمومی فعالیت می نماید و همچنین در زمینه فروش مدارات و دستگاه فلزیاب لازم است این نکته را یاد آور شوم که در این وبلاگ مطالب جدید در صفحه اول قرار نمیگیرد و شما میتوانید برای مشاهده جدید ترین مطالب مورد نظرتون در وبلاگ به بخش موضوعات مطالب به قسمت مورد نظر خود مراجعه نمایید درضمن این وبلاگ آماده تبادل لینک با تمامی وبلاگ ها و سلیت ها می باشد
آخرین مطالب
نويسندگان
ترانزیستور چگونه کار می کند
 
اعمال ولتاژ با پلاریته موافق باعث عبور جریان از یک پیوند PN می شود و چنانچهپلاریته ولتاژتغییر کند جریانی از مدار عبور نخواهد کرد. اگر ساده بخواهیم به موضوعنگاه کنیم عملکرد یک ترانزیستور را می توان تقویت جریان دانست. مدار منطقی کوچکی رادر نظر بگیرید که تحت شرایط خاص در خروجی خود جریان بسیار کمی را ایجاد می کند. شمابوسیله یک ترانزیستور می توانید این جریان را تقویت کنید و سپس از این جریان قویبرای قطع و وصل کردن یک رله برقی استفاده کنید. موارد بسیاری هم وجود دارد که شمااز یک ترانزیستور برای تقویت ولتاژ استفاده می کنید. بدیهی است که این خصیصهمستقیما" از خصیصه تقویت جریان این وسیله به ارث می رسد کافی است که جریان وردی وخروجی تقویت شده را روی یک مقاومت بیندازیم تا ولتاژ کم ورودی به ولتاژ تقویت شدهخروجی تبدیل شود.
 
جریان ورودی ای که که یک ترانزیستور می تواند آنرا تقویت کند باید حداقل داشتهباشد. چنانچه این جریان کمتر از حداقل نامبرده باشد ترانزیستور در خروجی خود هیچجریانی را نشان نمی دهد. اما به محض آنکه شما جریان ورودی یک ترانزیستور را به بیشاز حداقل مذکور ببرید در خروجی جریان تقویت شده خواهید دید. از این خاصیتترانزیستور معمولا" برای ساخت سوییچ های الکترونیکی استفاده می شود .
 
 
از لحاظ ساختاری می توان یک ترانزیستور را با دو دیود مدل کرد.
 
ترانزستورهای اولیه از دو پیوند نیمه هادی تشکیلشده اند و بر حسب آنکه چگونه این پیوند ها به یکدیگر متصل شده باشند می توان آنهارا به دو نوع اصلی PNP یا NPN تقسیم کرد. برای درک نحوه عملکرد یک ترانزیستور ابتداباید بدانیم که یک پیوند (Junction) نیمه هادی چگونه کار می کند.

 
در شکل اول شما یک پیوند نیمه هادی از نوع PN را مشاهده می کنید. که از اتصال دادن دو قطعه نیمه هادی P و N به یکدیگر درست شده است. نیمه هادی هاینوع N دارای الکترونهای آزاد و نیمه هادی نوع P دارای تعداد زیادی حفره (Hole) آزادمی باشند. بطور ساده می توان منظور از حفره آزاد را فضایی دانست که در آن کمبودالکترون وجود دارد.



اگر به این تکه نیمه هادی از خارج ولتاژی بصورتآنچه در شکل نمایش داده می شود اعمال کنیم در مدار جریانی برقرار می شود و چنانچهجهت ولتاژ اعمال شده را تغییر دهیم جریانی از مدار عبور نخواهد کرد (چرا؟)

این پیوند نیمه هادی عملکرد ساده یک دیود را مدل می کند. همانطورکه می دانید یکی از کاربردهای دیود یکسوسازی جریان های متناوب می باشد. از آنجاییکه در محل اتصال نیمه هادی نوع N به P معمولآ یک خازن تشکیل می شود پاسخ فرکانسی یکپیوند PN کاملآ به کیفیت ساخت و اندازه خازن پیوند بستگی دارد. به همین دلیل اولیندیودهای ساخته شده توانایی کار در فرکانسهای رادیویی - مثلآ برای آشکار سازی - رانداشتند.



معمولآ برای کاهش این خازن ناخاسته، سطح پیوند را کاهشداده و آنرا به حد یک نقطه می رسانند

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات
پيوندها


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 9
بازدید ماه : 330
بازدید کل : 1436496
تعداد مطالب : 232
تعداد نظرات : 51
تعداد آنلاین : 1